Offentlighedsrådgiver Oluf Jørgensen skriver om aktindsigt. Bloggen indeholder analyser og kommentarer om regler, politik og praksis. Følg med her.
SPØRG OM AKTINDSIGT
Rådgivning om aktindsigt i konkrete sager. Skriv til Oluf Jørgensen (oj@dmjx.dk).
Bloggen
Vil partierne ændre offentlighedsloven?
Offentlighedsloven er med rette blevet stærkt kritiseret for at være alt for restriktiv. De fleste partier ønsker større åbenhed, men indtil nu har et politisk forlig blokeret for væsentlige ændringer. Forliget blev opsagt i efteråret, og dermed er alle partier frit stillede efter folketingsvalget. Partierne må før valg klargøre, om ...
Læs Mere…
Læs Mere…
Lukkede data blokerer for muligheder i Danmark
Danmark er langt fremme med digitalisering af den offentlige forvaltning, men langt tilbage med at udnytte digitaliseringens muligheder for større viden, offentlig kontrol og nye services. EU's og OECD's seneste målinger viser, at Danmark hører blandt de mest restriktive lande med hensyn til at åbne for brug af offentlige myndigheders ...
Læs Mere…
Læs Mere…
Nye regler på vej om whistleblowing
Omfanget af svindel stiger. Myndigheder og virksomheder giver udtryk for, at det er et stort problem, men virker ineffektive. Det højaktuelle spørgsmål er, hvordan der bedst opnås en effektiv indsats, der fører til afsløringer og forebyggelse. Ændring af injurieregler og et aktuelt udkast til ændringer i vejledning om offentligt ansattes ...
Læs Mere…
Læs Mere…
Justitsministeriet vil begrænse whistleblowing
Justitsministeriet vil begrænse offentligt ansattes ytringsfrihed væsentligt ved ændringer i ministeriets vejledning. Det aktuelle forslag vil begrænse retten til at videregive ikke-fortrolige oplysninger, ansatte har kendskab til fra deres arbejde. Denne del af ytringsfriheden betegnes i vejledningen som meddeleret. Justitsministeriet har 9. januar sendt forslaget i høring med en svarfrist ...
Læs Mere…
Læs Mere…
Regeringens udspil om sundhedsvæsenet giver mindre offentlighed
Patienten først – nærhed, sammenhæng, kvalitet og patientrettigheder. Sådan er overskriften på regeringens forslag til ændringer i organiseringen af sundhedsvæsenet. De foreslåede ændringer vil betyde, at de folkevalgte regionsråd erstattes af mere statslig styring. Mindre offentlighed vil være det mest sikre resultat. Regeringens forslag er præsenteret i en reklamepræget publikation, ...
Læs Mere…
Læs Mere…
Lovgivning uden beslutningsgrundlag
Man skulle tro, det er løgn, men Folketinget vedtager jævnligt lovforslag, selv om ministerier hemmeligholder vigtige oplysninger og faglige vurderinger. Offentlighedslovens undtagelser begrænser også Folketingets muligheder. Et aktuelt eksempel er Justitsministeriets afslag på aktindsigt i grundlaget for ministeriets skøn over børne- og ungdomskriminalitet. Efter folketingsvalget i det nye år vil ...
Læs Mere…
Læs Mere…
Økonomisk kriminalitet trives med lukkethed
Danmark er ikke fri for korruption, erkendte statsministeren i denne uge ved åbningen af Transparency Internationals konference i København om antikorruption. Erkendelsen kom efter den seneste tids afsløringer om svindel med satspuljemidler, kæmpesvindel ved tilbagebetaling af udbytteskat og Danske Banks gigantiske hvidvaskning af kriminelle midler. Regeringen fremlagde til konferencen en ...
Læs Mere…
Læs Mere…
Skjulte påvirkninger af beslutninger og meninger
Regeringen har ikke sat revision af offentlighedsloven på lovprogrammet for dette folketingsår. Det betyder bl.a., at loven fortsat vil lukke for indsigt i faglige vurderinger, der indgår i ministeriers sager om politiske initiativer. Spin fra ministerier vil dermed fortsat have gode vilkår. Det betyder ikke, at regeringen freder alle former ...
Læs Mere…
Læs Mere…
Det skjulte ministeransvar
Ministre har det politiske og i nogle tilfælde juridiske ansvar for beslutninger og dispositioner i ministerier, men offentlighedslovens undtagelser gør det meget vanskeligt at holde ministre fast på deres ansvar. Det illustreres af sagen om den tvangsmæssige adskillelse af unge flygtningepar, der blev præsenteret af ministeren som et initiativ, der ...
Læs Mere…
Læs Mere…
Den hemmelige lovgivningsmagt
Selv om Folketinget ifølge grundloven har lovgivningsmagten, er det ofte vanskeligt eller umuligt for folketingsmedlemmer at få klar og saglig information fra ministerier. I mange tilfælde er det kun ministeren og forligskredsen, der får kendskab til vigtige faglige vurderinger af lovgivning, og i enkelte tilfælde bliver også ministeren og forligskredsen ...
Læs Mere…
Læs Mere…